Hastanemiz Hasta Hakları Birim Sorumlusu Aydın KAPLAN'ın ''26 Ekim Hasta Hakları Günü'' Konulu Köşe Yazısı
27 Ekim 2023

26 EKİM HASTA HAKLARI GÜNÜ

 

Hasta haklarını, temel insan haklarının sağlık hizmetleri alanına yansıması şeklinde düşünebiliriz. Hasta haklarının temelinde sağlık hizmetlerinin herkes için eşit, sürekli ve ulaşılabilir olması vardır. Ülkemizde 1998 yılında çıkarılan  yönetmelikte hasta hakları; sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin, sırf insan olmaları sebebiyle sahip bulundukları ve Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, milletlerarası antlaşmalar, kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan haklar olarak tanımlanmıştır.

            Genel olarak hasta haklarını; hasta ile sağlık çalışanları arasında bireysel ve toplumsal düzeyde ortaya çıkan sorunların çözümünde, sağlık çalışanlarının hastaya ve hastanın sağlık çalışanlarına karşı görev ve sorumluluklar yükleyen, daha iyi sağlık ortamı için hasta ve sağlık çalışanlarının birlikte sahip çıkması gereken haklar olarak tanımlamak mümkündür.

            Hastanın öncelikle yararını gözeterek zarar görmemesini, özerkliğini ve hakça bir sağlık hizmeti alabilmesini hedefleyen hasta hakları ile alakalı uluslararası ve ulusal düzeyde çeşitli mevzuatlar bulunmaktadır. Ülkemizde 1998 yılında  ‘’Hasta Hakları Yönetmeliği’’ Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir ve '26 Ekim ''Hasta Hakları Günü” olarak kabul edilmiştir.

 

            Ülkemizde Uygulanan Hasta Hakları Yönetmeliği (1998)’ne göre  Hasta Hakları:

  • Sağlık hizmetlerinden adalet ve hakkaniyete uygun olarak faydalanma
  • Sağlık kuruluşunu seçme ve değiştirme
  • Personeli tanıma, seçme ve değiştirme
  • Bilgi isteme
  • Mahremiyete saygı gösterilmesi
  • Aydınlatma ve rıza olmaksızın tıbbi ameliyeye tabi tutulmama
  • Tedaviyi reddetme ve durdurma
  • Öncelik sırasının belirlenmesini isteme hakkı
  • Tıbbi gereklere uygun teşhis, tedavi ve bakım isteme hakkı
  • Güvenliğin sağlanması hakkı
  • Dini vecibelerini yerine getirebilme hakkı
  • Refakatçi bulundurma hakkı
  • Müracaat, şikâyet ve dava hakkı                                                                                                             

    İnsan olarak saygı görme, güvenli bir hayat sürme, hasta olsun ya da olmasın  her bireyin temel haklarındandır. 
    Bir yerde hak varsa hemen yanı başında sorumluluk da vardır. Hastanın bir sağlık kurumuna başvurmadan veya başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken  ödev ve yükümlükleri bulunmaktadır.

Hasta Hakları Yönetmeliği (1998)’ne göre Hasta Sorumlulukları:

  • Sağlık kurumunun kural ve uygulamalarına uygun davranma
  • Katılımcı bir yaklaşımla  teşhis ve tedavi ekibinin  bir parçası olduğu  bilinciyle hareket etme
  • Sağlığı ile ilgili  bilgileri  mümkün olduğunca  eksiksiz  ve doğru olarak verme
  • Hekim tarafından belirlenen  sürelerde  kontrole  gelme ve tedavisinin  gidişatı hakkında geri  bildirimlerde bulunma
  • Randevu tarih ve saatine uyma ve değişiklikleri ilgili yerlere bildirme
  • Öncelik tanınan hastaların  ve diğer hastaların  haklarına saygı duyma
  • Personelin hakkına saygı duyma
  • Personele sözlü ve  fiziki saldırıya yönelik davranışlarda bulunmama

Hak ve sorumluluklarımızı bilmemiz daha iyi bir hizmet için gereklidir. Hastanemizde sağlık hizmeti alma sürecinde hasta ve yakınları bir sorun ile karşılaştığında, haklarının ihlal edildiğini düşündüklerinde, görüş ve önerilerde bulunmak istediklerinde veya herhangi bir konuda  teşekkür etmek istediğinde ‘’Hasta Hakları Birimine’’ başvuru yapılabilmektedir.

            Unutmamalıyız ki sağlık çalışanları ve hastalar rakip veya hısım değildir. Aynı amaca yönelik çalışan bir ekibin üyeleridir. Hastanın amacı sağlığına kavuşmaktır, sağlık personelinin amacı da hastayı sağlığına kavuşturmaktır. Bu ortak hedef doğrultusunda iyi niyet ve saygı çerçevesinde çalışılarak ortak amaca ulaşılabilir.

 

 

 

Aydın KAPLAN


Sosyal Çalışmacı

 

Hasta Hakları Birim Sorumlusu